Sunday, December 19, 2010

Love : It's a journey not a destination


Sweet kan ? Semua orang yang sedang memegang status 'In A Relatonship' mesti inginkan hubungan yang macam ni . Sweet, takde gaduh gaduh, and long lasting . Ramai yang taknak bf diorang ada perempuan lain or gf diorang ignore diorang dan lebihkan kawan-kawan . Semua nak berjalan dengan lancarr . Tapi kenapa ramai jugak yang susah nak kekalkan relationship tu ? Ada yang gaduh setiap hari pasal benda kecik and lelama jadi benda besar . Percaya tak , sebenarnya , dalam relationship , bila timbul masalah , sebenarnya benda tu sangat sangat kecik ? Cuma salah sorang antara gf / bf tu yang saja membesarkan hal tu . Kenapa benda ni terjadi ? Dan apakah ramuan yang paling mujarab untuk kekalkan relationship ? Meh baca lagi (:



Tentu semua sudah sedia maklum , bahan asas untuk membina sebuah bangunan yang gah dan besar ialah benda paling simple iaitu simen , bata dan tiang besi . Cuba if salah satu takde, boleh gerenti lah runtuh hancur bangunan tu . Sama jugak macam dalam hubungan . Bahan asas yang perlu ada ialah kepercayaan (trustworthy) , kejujuran (honesty) dan kasih sayang (love) . Takde salah satu, boleh runtuh bangunan cinta korang tu . *aiyo kelaka nya bunyik cinta disitu haha .


Kita rungkaikan misteri ketiga-tiga 'bahan asas' relationship tu kepada kepentingan tiap2 satunya .

Kepercayaan ( trustworthy )

> Kepada couple yang tengah ada krisis sekarang ni, cuba tanya diri sendiri , " Adakah aku percaya seratus peratus kat dia? " Cz bila korang dah tanya diri sendiri, mesti masalah tu akan selesai . Tak faham ? Macam ni, bila kita tanya soalan tu pada diri sendiri , kita secara tak langsung akan fikir positif ; fikirkan masa2 korang together apa sume dan secara tak langsung korang akan tenang .

> Selalu kes kepercayaan ni timbul bila couple yang ada LDR (long-distance relationship). Mana taknya, sorang kat hulu sorang kat hilir . Dah la jauh, makin susah nak jumpa apa sume . Kat sini lah akan teruji kepercayaan tu, sama ada dah cukup or perlu tambah lagi .

> Ada juga yang sampai upah member dia yang duduk dekat dengan partner dia tu or paling senang, member partner dia sendiri supaya spy partner tu . Ok itu sangatlah kritikal cz nak tau sebab apa ? Lagi pelbagai masalah boleh timbul if guna orang tengah . Dibuatnya spy tadi tu buat cerita macam2 , padahal takde pape sebenarnya, bangunan cinta kita yang goyah . *paling gelimat haha* Believe me, i experienced it before and now i've learnt from my mistake . Don't repeat it again , please .





Kejujuran ( honesty )

> Mari eja H-O-N-E-S-T-Y . Good, next year boleh daftar darjah 4 :D haha ok memang takde kena mengena dengan topik kita . Pheww, rilex kejap . Ok, sambung balik . Bab yang ni, ramai jugak yang terkandas . Memang, semua couple memang akan kata " weh, jujur apa kat dia, suka hati je cakap " But nak tanya balik, "kau jujur setiap masa ke? " Tau pun diam .

> kadang-kadang kan, kita SECARA tidak sengaja TERberlaku tidak jujur dengan partner kita . Mungkin sebab malas nak gaduh, atau mungkin sebab taknak panjang2 kan cerita dan macam2 lagi . Ok, cuba kita fikir, if kita kat tempat partner tu, apa yang akan kita rasa bila partner sendiri buat kita macam tu ?

> Sebagai contoh , kita nak keluar dengan member kita tapi tak bagitau partner kita tu . Mula mula baik punya cover last last bila member kita tag pic kita kat Facebook, hambik kau kantoii . Tak ke lagi besar benda tu jadinya ? Padahal if kita bagitau awal2, takkan besar punya letupan kemarahan si dia . So, pilihlah mana2 yang patut, if betul sayangkan relationship tu lah kann ..




Kasih sayang ( love )

> Tipu lah kan if tak sebut ayat ni kat partner . Paling sikit pun 2kali sehari , pagi satu malam satu . *kedekutnyaa :O* Tapi, sebenarnya, adakah kita betul-betul maksudkan perkataan tu bila menyebutnya ? Or hanya satu kemestian "Oh harini aku tak cakap 'iloveyou' lagi so hantar lah kat dia message 'iloveyou' " KAU MEMANG NAK KENA . Grr .

> Cuba bila kita ucap tu, kita betul2 maksudkannya . So agak2 tak redi nak ucap ke apa, hold on dulu . Tunggu bila kita dah redi . Memang dia taktau 'iloveyou' yang kita bagi tu whether ikhlas or tak, but bila kita ucap dengan sejujurnya, kita sendiri akan rasa semakin sayangg kat dia . Muah muah hahaha marah harith :P

> Bila kita kata perkataan 'iloveyou' tu, kita kenalah love semua pasal dia . Love bila dia makin berisi, love bila dia merajuk, love love lah . Kita pun mestilah love perasaan dia, love tentang keselamatan dia apa sume . Baru lah betul makna 'iloveyou' tu . Berat kan sebenarnya perkataan tu ? But bila kita buat dengan setulus hati *ya allah, ayaatt !* kita tak rasa berat langsung plus kita rasa happy yuppy .



Yang pastinya , kerjasama sesama partners tu sangat sangat penting . Macam teamwork lah jugak, cuma ni libatkan DUA orang sahaja . Another important advice ; jangan bagi orang ketiga masuk dalam relationship korang . Seriously, IT'S SO SO SO DANGEROUS . Kenapa ? To be continued soon ..






Lagu ni sebagai rujukan korang ahaha . Have fun !

1 comment: