Wednesday, November 14, 2012

Hygenic me


"Kebersihan itu sebahagian daripada iman"


Ayat ni femes kan? Kat memana ada, especially depan tandas sekolah mahupun tandas awam. Untuk educate warga Malaysia ni jadi seorang yang menjaga kebersihan. Saya pun warga Malaysia and Im proud to be one. Sekarang ni bukan nak cerita pasal rakyat Malaysia in whole but me, only me and it's just about me. Wee.


Those yang pernah tinggal dengan Durra ni mesti tau hygenic ke tak budak sorang ni. Tinggal tu maknanya tinggal kat asrama la, kau fikir apeni Ali, Kiah oii, so obviously la kawan kawan perempuan. Im a bit fussy about hygiene. My hygiene specifically. Hygiene orang lain, lantak pi depa la. Memasing dah besaq panjang naa. So, let's discover what kind of hygenic person I am.


1) Body treatment

1.1 Shower time!

Body treatment bukannya maksudnya pergi spa and whatnot. Ini low-cost body treament. Saya sangat sukakan wangian dan menjadi seorang yang berbau wangi. Bila mandi tu, 2-3 round sabun badan haha. Most of the time, saya lebih memilih shower cream instead of crystal-cleared shower gel. Sebab content shower cream ni selalunya ada susu kambing so susu kambing ni akan whiten our skins. May Pleasure is the best! Lux Pearl pun not bad,wangi dia tahan lama. Amboii, ai jadi jurucakap tak berbayar dan tak sedar diri yu knowww.

1.2 Body lotion

Selalunya lepas mandi, no, lepas hilang bau sabun baru saya sapu body lotion. Baru berpanjangan bau badan kannn,haa. Selalunya Johnson's jadi pilihan. Any scent from Johnson's. Because I loveeeee having the scent like a baby has. Bajet baby kunun, eh suka hati paru limpa aku la nak bau macam apa. Kurang menggemari lotion yang dalam sama set dengan perfume sebab baunya agak kuat. Losyen Safi pun not bad okayy, serius wangi. Nak beli la lepas habis Johnson's ni.

1.3 Perfumes

Seperti yang semua sedia maklum, Im a perfume collector. Sekarang ada 6 perfumes, upcoming maybe akan bertambah lagi. Lulz. Harga memang mahal but hey, 'forget about the price tag~' bak kata Jessie J. Ini adalah post saya mengenai my perfume's collection Hobi saya ialah


2) Hair treatment

'Pergilah ke Yun Nam Hair Care' untuk sesiapa yang mempunyai masalah rambut. Rosmah Mansur adalah duta tak sengaja Yun Nam sebenarnya, tengoklah rambut dia, cantik kannnnn? SANGAT. Walaupun bertudung, tetapi saya AMAT AMAT SANGAT menitikberatkan tentang penjagaan rambut. Sebab rambut adalah mahkota setiap wanita *flips hair* Dulu rambut saya rosak. Kemudian saya potong rambut,buat relaxing (kalau pergi salun rambut, hair stylist tu akan bagitau apa beza relaxing dengan rebonding.) dan akhirnya, alhamdullilah, kembali lembut dan halus bak sutera kata Maya Karin dalam iklan Pantene jaman dolu dolu. Now saya gunakan full range of Sunsilk Damaged Hair Reconstruction. Keberkesanan dia boleh la, takde la seteruk dulu. But maybe after this nak try pula Herbal Essential's products. (: Dan dalam 3 bulan sekali, saya akan buat relaxing kat salun rambut.


3) Manicure and pedicure

Saya takde manicure and pedicure complete tools' set but ought to own one soon. Now guna buffer je. One thing about me is I have never coloured my nails : either finger nails nor toe nails . And that includes with putting 'inai' on. Yes, saya tak pernah pakai inai DAN tak teringin langsung nak pakai inai . I even asked my mum 'ma, kahwin nanti taknak pakai inai boleh? Pakai hand gloves.' Apa lagi, bising mak aku pokpek kata tak nampak la seri pengantinnya la bagai -.- Still berkeras jugak taknak pakai, ah lantak kalau laki aku nak pakai dari jari tangan sampai jari kaki pun pakai lah, yang pastinya aku taknak kah kah kah. If inai pun tak pernah, apetah lagi pakai nail polish . That's so not Durra *gaya Raven*



4) Dental treatment

Hahahahaha ini je penjagaan yang saya lack sikit. But it is because of thousands of factor that stop me. On top of it is lack of time. Benda ni sangat rumit, nak kena buat appointment la, dengan prosesnya lama, so kureng sikit part ni. Dah setahun tak jumpa dentist. :3 Tengok la cuti sem nanti, mungkin pergi lah KOT. Kot jela. Haha.


Fuyooo, high maintenance gak en si Durra ni. Kah kah kah, nak bersih en, mestilah. :P Bak kata nenek, biar muka tak cantik janji badan tak kotor dan hati tak busuk. Jadi, saya cuba sedaya upaya untuk tidak menjadi seorang yang busuk dan kotor. (Makan comot is excluded okay haha) Bye!

No comments:

Post a Comment